Myślisz o outsourcingu zarządzania zużyciem energii w swojej firmie? Dobry pomysł! Poznaj 5 kryteriów, jakimi warto kierować się przy wyborze partnera biznesowego w tej dziedzinie.

Indywidualne (i realistyczne) podejście do ofertowania
Mimo że istnieją dobre i uniwersalne praktyki w oszczędzaniu na energii, nie ma złotego przepisu na obniżenie rachunków. Każde przedsiębiorstwo rządzi się swoimi prawami, a to oznacza, że rzetelny doradca powinien przedstawić Ci indywidualnie dopasowaną ofertę działań. Jej przygotowanie prawdopodobnie będzie poprzedzone audytem efektywności energetycznej, który pozwoli na wnikliwe zbadanie sytuacji energetycznej Twojej firmy. Należy być więc sceptycznym w sytuacji, gdy ktoś przychodzi z gotowymi rozwiązaniami, a na dodatek obiecuje nad wyraz imponujące efekty. Szybko może się bowiem okazać, że coś, co brzmiało jak panaceum na wysokie koszty, w rzeczywistości jest tylko chwytem sprzedażowym bez pokrycia.
Kompleksowość obsługi
Jeżeli zmiany mają być odczuwalne, powinny dotyczyć różnych obszarów funkcjonowania firmy. Dlatego w rozmowach z potencjalnym partnerem warto zwracać uwagę na zakres kompetencji, jakie posiada; czy są wśród nich: negocjowanie umów z dostawcami energii, kompensacja mocy biernej, modernizacja układów pomiarowych, wymiana oświetlenia czy wsparcie w pozyskiwaniu białych certyfikatów. To wszystko może mieć znaczenie przy realizacji kompleksowego planu energetycznego dla Twojej firmy.
Rozliczanie uzależnione od efektu
Dogodne warunki rozliczania to podstawa uczciwej współpracy w tak specyficznej dziedzinie, jaką jest zarządzanie zużyciem energii. Warto wybrać takiego partnera, który deklaruje otwartość na wynagrodzenie odbierane dopiero wtedy, gdy Twoja firma uzyska konkretne oszczędności. Czy będzie to umówiona z góry stawka, czy określony procent od tego, co udało się zaoszczędzić – to już kwestia do ustalenia. Założenie jest jednak takie, że partner daje Ci gwarancję skuteczności swoich metod, a Ty zobowiązujesz się zapłacić wtedy, gdy wywiąże się z powierzonego mu zadania. Wyjątkiem mogą być rzecz jasna działania, które wymagają dodatkowych nakładów inwestycyjnych z Twojej strony, np. modernizacje oraz zakup nowych sprzętów czy systemów.

Cyfrowe ułatwienia w procesie oszczędzania
Aby oszczędzanie przyniosło trwały efekt, często wymaga zmian w procesach zarządczych, a nie tylko jednorazowych działań. Warto dowiedzieć się, czy Twój potencjalny partner doradczo-wykonawczy oferuje narzędzia wspierające wydajność tych procesów. Mowa tu o systemach typu extranet, które pomagają osobom odpowiedzialnym za firmowe rachunki utrzymywać kontrolę nad poszczególnymi mediami. Cyfryzacja rachunkowych formalności połączona z przejrzystą prezentacją danych o zużyciu energii pozwala konsekwentnie trzymać się planu oszczędnościowego i na bieżąco korygować ewentualne odstępstwa od ustalonych norm.
Doświadczenie i wypracowane standardy
Czas funkcjonowania na rynku firmy, której masz powierzyć swoje rachunki, z pewnością nie jest najważniejszym kryterium jej wyboru, ale może być cenną wskazówką co do tego, czy działa skutecznie. Warto dowiedzieć się, z jakiego rodzaju spółkami dotąd współpracowała i czy ma doświadczenie w Twoim sektorze. Do tego poznać jej standardy operacyjne i metody działania. O to wszystko dobrze jest wypytać podczas wstępnych rozmów, aby mieć możliwie jak najszerszy obraz potencjalnego przyszłego partnera.
Powierz nam swoje rachunki za energię.
Wspólnie wypracujemy odczuwalne oszczędności dla Twojej firmy.