Jak wybrać firmę, która pomoże Ci obniżyć rachunki? 5 kryteriów

20 listopada 2023

Myślisz o outsourcingu zarządzania zużyciem energii w swojej firmie? Dobry pomysł! Poznaj 5 kryteriów, jakimi warto kierować się przy wyborze partnera biznesowego w tej dziedzinie.

Indywidualne (i realistyczne) podejście do ofertowania

Mimo że istnieją dobre i uniwersalne praktyki w oszczędzaniu na energii, nie ma złotego przepisu na obniżenie rachunków. Każde przedsiębiorstwo rządzi się swoimi prawami, a to oznacza, że rzetelny doradca powinien przedstawić Ci indywidualnie dopasowaną ofertę działań. Jej przygotowanie prawdopodobnie będzie poprzedzone audytem efektywności energetycznej, który pozwoli na wnikliwe zbadanie sytuacji energetycznej Twojej firmy. Należy być więc sceptycznym w sytuacji, gdy ktoś przychodzi z gotowymi rozwiązaniami, a na dodatek obiecuje nad wyraz imponujące efekty. Szybko może się bowiem okazać, że coś, co brzmiało jak panaceum na wysokie koszty, w rzeczywistości jest tylko chwytem sprzedażowym bez pokrycia.

Kompleksowość obsługi

Jeżeli zmiany mają być odczuwalne, powinny dotyczyć różnych obszarów funkcjonowania firmy. Dlatego w rozmowach z potencjalnym partnerem warto zwracać uwagę na zakres kompetencji, jakie posiada; czy są wśród nich: negocjowanie umów z dostawcami energii, kompensacja mocy biernej, modernizacja układów pomiarowych, wymiana oświetlenia czy wsparcie w pozyskiwaniu białych certyfikatów. To wszystko może mieć znaczenie przy realizacji kompleksowego planu energetycznego dla Twojej firmy.

Rozliczanie uzależnione od efektu

Dogodne warunki rozliczania to podstawa uczciwej współpracy w tak specyficznej dziedzinie, jaką jest zarządzanie zużyciem energii. Warto wybrać takiego partnera, który deklaruje otwartość na wynagrodzenie odbierane dopiero wtedy, gdy Twoja firma uzyska konkretne oszczędności. Czy będzie to umówiona z góry stawka, czy określony procent od tego, co udało się zaoszczędzić – to już kwestia do ustalenia. Założenie jest jednak takie, że partner daje Ci gwarancję skuteczności swoich metod, a Ty zobowiązujesz się zapłacić wtedy, gdy wywiąże się z powierzonego mu zadania. Wyjątkiem mogą być rzecz jasna działania, które wymagają dodatkowych nakładów inwestycyjnych z Twojej strony, np. modernizacje oraz zakup nowych sprzętów czy systemów.

Cyfrowe ułatwienia w procesie oszczędzania

Aby oszczędzanie przyniosło trwały efekt, często wymaga zmian w procesach zarządczych, a nie tylko jednorazowych działań. Warto dowiedzieć się, czy Twój potencjalny partner doradczo-wykonawczy oferuje narzędzia wspierające wydajność tych procesów. Mowa tu o systemach typu extranet, które pomagają osobom odpowiedzialnym za firmowe rachunki utrzymywać kontrolę nad poszczególnymi mediami. Cyfryzacja rachunkowych formalności połączona z przejrzystą prezentacją danych o zużyciu energii pozwala konsekwentnie trzymać się planu oszczędnościowego i na bieżąco korygować ewentualne odstępstwa od ustalonych norm.

Doświadczenie i wypracowane standardy

Czas funkcjonowania na rynku firmy, której masz powierzyć swoje rachunki, z pewnością nie jest najważniejszym kryterium jej wyboru, ale może być cenną wskazówką co do tego, czy działa skutecznie. Warto dowiedzieć się, z jakiego rodzaju spółkami dotąd współpracowała i czy ma doświadczenie w Twoim sektorze. Do tego poznać jej standardy operacyjne i metody działania. O to wszystko dobrze jest wypytać podczas wstępnych rozmów, aby mieć możliwie jak najszerszy obraz potencjalnego przyszłego partnera.

 

Powierz nam swoje rachunki za energię.

Wspólnie wypracujemy odczuwalne oszczędności dla Twojej firmy.

Dołącz już dziś do grona naszych zadowolonych klientów i pozwól nam skutecznie zadbać o swój portfel!

Skontaktuj się!