Jak wybrać sprzedawcę gazu ziemnego, by nie stracić?

13 marca 2020

Cena, cena, cena… Przy wyborze sprzedawcy paliwa gazowego do firmy często to ona staje się czynnikiem decydującym. Błąd! Wbrew pozorom czasami bardziej opłaca się zapłacić więcej, niż później żałować swojej decyzji. Kiedy i dlaczego warto być czujnym? O tym w dzisiejszym artykule.

Jak wybrać sprzedawcę gazu?

Pierwszą rzeczą, na jaką warto zwrócić uwagę, dokonując wyboru sprzedawcy gazu ziemnego, jest sposób rozliczania. Na rynku funkcjonują dwa główne systemy rozliczeń:

  • według ceny stałej,
  • według ceny indeksowanej.

Pierwszy z nich gwarantuje odbiorcy taką samą cenę przez cały okres dostawy określony w umowie, niezależnie od rynkowych zmian cen paliwa. W takiej sytuacji ryzyko leży po stronie sprzedawcy. Z punktu widzenia klienta jest to więc opcja bezpieczniejsza, choć nierzadko droższa. Drugi wariant uwzględnia natomiast wahania cen, co może przełożyć się na wyższe koszty ponoszone przez odbiorcę gazu.

Jeśli jako przedsiębiorca zdecydujesz się jednak na wybór taryfy rozliczanej według ceny indeksowanej, możesz w pewnym stopniu się zabezpieczyć, korzystając z systemu transz. Polega on na tym, że całość zamówienia dzieli się na mniejsze części. Koszt gazu może ulec wtedy zmianie, ale za bieżącą, tzn. aktualnie eksploatowaną część zapłacisz tyle, ile wynosiła cena początkowa. Warto więc dowiedzieć się, czy sprzedawca oferuje takie rozwiązanie, zanim podejmiesz decyzję zakupową.

O czym pamiętać, wybierając sprzedawcę gazu – ukryte koszty

Kolejny problem, z jakim wiąże się wybór dostawcy paliwa gazowego, to ukryte koszty, często pomijane w ofercie. Wśród nich mogą się znaleźć m.in.:

  • podatek akcyzowy,
  • koszty niezbilansowania gazu,
  • koszty białych certyfikatów.

Mówimy tu więc o typowych pułapkach i chwytach sprzedażowych bazujących na niedoinformowaniu klienta o potencjalnych kosztach dodatkowych.

Aby nie dać się nabrać, po prostu upewnij się, że przedstawiona oferta
obejmuje wszelkie nadprogramowe opłaty.

Rozsądny wybór sprzedawcy paliwa gazowego

Wybór sprzedawcy paliwa gazowego – okres umowny

Kluczowy jest również przedział czasowy, na jaki podpisujesz zobowiązanie dotyczące zakupu gazu ziemnego do firmy. Należy mieć na uwadze, że wysokość cen tego surowca ulega zmianie co sezon. Latem popyt na paliwo gazowe będzie niższy niż zimą, a co za tym idzie – jego cena również będzie niższa. Jeśli więc podpisujesz umowę tylko na miesiące letnie, musisz liczyć się z tym, że gdy wygaśnie, będziesz zmuszony podpisać kolejną, na zimę, a wtedy oferta najprawdopodobniej będzie już mniej atrakcyjna. Dlatego planowanie krótkoterminowe zdecydowanie się tu nie sprawdza.

Jednocześnie podpisywanie umowy na zbyt długi okres (np. kilku lat) też nie jest dobrym pomysłem, bo wiąże się z mało korzystną wyceną. Wynika to z oczywistej potrzeby zabezpieczenia się sprzedawcy na wypadek zmiany cen rynkowych energii gazowej w dłuższej perspektywie.

Gdzie zatem leży złoty środek? Jakie oferty brać pod uwagę? Optymalnym okresem zakupu gazu wydaje się rok, jednak nie ma tutaj reguły. Każdą ofertę należy rozpatrywać indywidualnie i przy uwzględnieniu wymienionych czynników.

Już sama świadomość istnienia pewnych pułapek i kluczowych czynników
pomoże Ci podjąć rozsądną decyzję.

Jak wybrać sprzedawcę paliwa gazowego – elastyczność poboru

Jest jeszcze jedna zmienna, o której nie wolno zapomnieć, stojąc przed wyborem dostawcy gazu do firmy. Mowa o elastyczności umowy, bo od niej również zależy cena, jaką przyjdzie Ci zapłacić. Zużycie paliwa gazowego w przedsiębiorstwach nie zawsze jest przecież takie samo. Czasem zachodzi potrzeba obniżenia wielkości poboru surowca i wtedy może okazać się, że napotkasz barierę ze strony sprzedawcy albo, co gorsza, naliczone zostaną kary umowne. Jak uniknąć takiej sytuacji?

Przede wszystkim dopytać sprzedawcę o to, jakie są ograniczenia w kwestii zmiany poboru z dnia na dzień, z miesiąca na miesiąc czy – w przypadku długoterminowych umów – z roku na rok. Przejrzystość oferty to absolutna podstawa i jako potencjalny klient masz prawo tego oczekiwać, nie zapominając jednocześnie o uważnym czytaniu umów.

Ponadto zwróć uwagę na minimalne ilości gazu, jakie zobowiązany będziesz pobierać. Są one oznaczone w następujący sposób:

  • MinIM – minimalna miesięczna ilość poboru,
  • MinIR – minimalna roczna ilość poboru.

Im niższy wskaźnik MinIM lub MinIR, tym z reguły wyższa cena sprzedaży, ale jednocześnie większa elastyczność dla Ciebie. Masz wtedy możliwość obniżenia ilości poboru gazu do określonego poziomu, jeśli zajdzie taka potrzeba bądź konieczność (np. na skutek awarii). Nie będzie to wówczas generowało dodatkowych kosztów w postaci kar umownych.

Jak mądrze wybrać ofertę gazu dla firmy?

Podsumowanie – jak mądrze wybrać ofertę gazu dla firmy?

Zanim wybierzesz konkretną ofertę, skonfrontuj ją z potrzebami swojej firmy i wykonaj swego rodzaju checklistę, dzięki której Twoja decyzja będzie bardziej przemyślana. Weź w niej pod uwagę omówione wyżej czynniki i zmienne:

  • sposób rozliczania: cena stała lub cena indeksowana;
  • ryzyko wystąpienia ukrytych kosztów;
  • obowiązujący okres umowny;
  • stopień elastyczności poboru.

Kierowanie się wyłącznie ceną może być bardzo złudne. Oferta, która na pozór wygląda atrakcyjnie, w rzeczywistości może okazać się dla Ciebie kosztowna, jeśli nie wiesz, na co zwracać uwagę.

Warto być też świadomym, że znalezienie oferty idealnej nie zawsze jest możliwe, a wtedy pozostaje Ci jedno: negocjacje.

To jednak wymaga świetnego rozeznania w temacie paliwa gazowego i wiedzy o tym, w jaki sposób grać, by przekonać sprzedawcę do przystania na bardziej korzystne dla Ciebie warunki.

Potrzebujesz fachowego wsparcia?

Chętnie wspomożemy Cię w negocjacjach i wybierzemy najkorzystniejszą ofertę zakupu gazu na potrzeby Twojej firmy. Zapraszamy na rozmowę!

Dołącz już dziś do grona naszych zadowolonych klientów i pozwól nam skutecznie zadbać o swój portfel!

Skontaktuj się!