Przerwa w dostawie prądu? Wystąp o odszkodowanie!

20 stycznia 2022

Nawet kilkugodzinny brak prądu w firmie może przynieść straty finansowe. W przypadku poważniejszych przestojów masz możliwość ubiegania się o adekwatną bonifikatę.

Zgaszona żarówka na ciemnym tle symbolizuje awarię prądu.

W zeszłym miesiącu pisaliśmy o tym, czy blackout jest realnym zagrożeniem dla polskiego biznesu i jak się do niego przygotować. Ale przerwa w dostawie prądu nie musi być wcale spowodowana problemami w skali makro. Awarie lokalnych sieci, planowane przebudowy czy konserwacje nie są niczym nadzwyczajnym. Niekiedy bywają one jednak na tyle uciążliwe, że w ich wyniku przedsiębiorstwo ponosi dotkliwe straty. Na szczęście idzie za tym prawo do rekompensaty ze strony dystrybutora energii elektrycznej.

Kiedy przysługuje bonifikata za brak prądu?

Zgodnie z polskim prawem energetycznym każdy dostawca prądu jest zobowiązany dostarczać go w sposób ciągły i nieprzerwany, co samo w sobie jest już pewnym zabezpieczeniem dla użytkowników. Dopuszcza się jednak pewien margines, potrzebny chociażby w sytuacjach, gdy następuje awaria lub zachodzi konieczność wyłączenia prądu na czas prac konserwacyjnych. Z perspektywy odbiorcy ważne jest to, że czas ten jednorazowo nie może przekroczyć:

  • 16 godzin, o ile przerwa była zaplanowana;
  • 24 godzin, jeżeli przerwa wynikała z czynników nieprzewidywalnych.

Ale to nie wszystko. W rozporządzeniu ministra energii z 6 marca 2019 r. czytamy, że suma wszystkich przerw dłuższych niż 3 minuty w ciągu roku nie może przekroczyć:

  • 35 godzin w przypadku przerw planowanych;
  • 48 godzin w przypadku nieplanowanych.

W praktyce oznacza to, że jeśli któryś z tych limitów został przekroczony, to dystrybutor nie wywiązał się z obowiązku, jaki nakładają na niego przepisy, a Ty masz prawo wnioskować o bonifikatę.

Mężczyzna ze świeczką zagląda do skrzynki rozdzielczej, bo jest awaria zasilania.

Jak uzyskać odszkodowanie za przerwę w dostawie energii?

Choć potocznie możemy mówić o odszkodowaniu, w rzeczywistości jest to bonifikata, czyli w tym przypadku rodzaj zadośćuczynienia, który wynika wprost z przepisów o dystrybucji energii elektrycznej i nie wymaga wchodzenia na drogę sądową. Nie zostaje ona wypłacona automatycznie po przekroczeniu dozwolonego czasu bez prądu, ale ubieganie się o nią jest w gruncie rzeczy proste.

Wystarczy wypełnić i wysłać formularz, który powinien być dostępny na stronie Twojego dystrybutora. Odpowiedzi możesz spodziewać się w ciągu 30 dni.

Choć zazwyczaj decyzja jest pozytywna i bonifikaty są wypłacane bez problemu, może się okazać, że Twój dystrybutor powoła się na działanie siły wyższej, która uniemożliwiła mu dostawę prądu (np. bardzo niekorzystne warunki atmosferyczne). Co w takiej sytuacji? Ma pecha. O ile zapis o sile wyższej jest standardem w umowach biznesowych, o tyle przedsiębiorstwa energetyczne stanowią wyjątek i nie mogą się na niego powoływać. Jeżeli w Twojej umowie z dostawcą prądu taki zapis się znajduje, to po prostu nie ma on mocy prawnej, a Ty bez problemu możesz złożyć odwołanie.

Oprócz bonifikaty przysługuje Ci również prawo do ubiegania się o odszkodowanie, jeżeli Twoja firma doznała poważnych strat na skutek przerwy w dostawie prądu.

To już jednak jest silnie uzależnione od konkretnego przypadku i wiąże się z dużo bardziej skomplikowaną procedurą sądową, w której musisz udowodnić szkodę. Nie rezygnuj jednak z tej drogi, jeśli brak prądu okazał się dla Twojej firmy bardzo dotkliwy – zwłaszcza że kwota bonifikaty będzie raczej skromna.

Niedziałająca infrastruktura energetyczna podczas wielkiej awarii zasilania.

Ile wynosi bonifikata za brak prądu dla firm?

Odbiorcy przyłączeni do sieci o napięciu nieprzekraczającym 1 kV (głównie gospodarstwa domowe) mogą liczyć na zadośćuczynienie w takiej wysokości, ile wynosiła cena prądu za okres, w którym wystąpiła przerwa, po jej przemnożeniu razy dziesięć. W przypadku odbiorców z innych sieci (czyli przedsiębiorców) jest mowa o zaledwie pięciokrotności tej ceny. Rekompensata dotyczy oczywiście każdej godziny bez prądu ponad dozwolony limit.

Duże firmy mogą jednak uzyskać znacznie większą bonifikatę, gdyż często jest to kwestia indywidualnych ustaleń z dystrybutorem. Przykładowo wielkie zakłady przemysłowe czy centra logistyczne są szczególnie narażone na straty pieniężne w wyniku przerw w dostawie prądu. Z tego punktu widzenia całkowicie zrozumiałe jest, że dystrybutorzy wolą zaproponować takim firmom wysoką bonifikatę, zamiast czekać na pozew o gigantyczne odszkodowanie.

 

A czy Ty już wdrożyłeś program oszczędnościowy w swojej firmie?

Jesteśmy po to, by pomóc Ci zyskać dzięki mądrej polityce energetycznej.

Dołącz już dziś do grona naszych zadowolonych klientów i pozwól nam skutecznie zadbać o swój portfel!

Skontaktuj się!