Obowiązkowe, czteroletnie audyty energetyczne dotyczą tylko dużych przedsiębiorstw. Czy jako zarządca nieco mniejszej firmy, której nie obejmuje ten przepis, powinieneś zapomnieć o temacie? Nic podobnego!

Audyt efektywności energetycznej warto przeprowadzać raz na kilka lat niezależnie od tego, czy prawo nakłada na Ciebie taki obowiązek, czy nie. Główną przesłanką za tym jest raport z audytu, który umożliwia przeprowadzenie korzystnych zmian na rzecz generowania oszczędności. W tym artykule skupimy się na audytach przeprowadzanych w punktach handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem supermarketów.
Co daje audyt efektywności energetycznej marketu?
Najważniejszym celem tego rodzaju audytów jest wskazanie tych obszarów w firmowej infrastrukturze oraz sposobie zarządzania placówką, które wymagają poprawy. Właściciele sklepów (oraz kadra menadżerska) otrzymują konkretne rekomendacje zmian i udoskonaleń technicznych i ekonomicznych mających zwiększyć efektywność energetyczną przedsiębiorstwa. W praktyce oznacza to generowanie większych oszczędności w zakresie gospodarowania energią elektryczną i gazową.
Co więcej, audyt, o jakim mowa, jest niezbędny w przypadku, gdy firma dąży do uzyskania dofinansowań na inwestycje związane z energetyką, czyli tzw. białych certyfikatów. Korzyści, jak widzisz, jest wiele. A jak wygląda przebieg takiego audytu?

Audyt efektywności energetycznej supermarketu – zakres prac
Przebieg audytu efektywności energetycznej i jego zakres są ustalane indywidualnie z każdym przedsiębiorcą i uzależnione od potrzeb danej placówki lub sieci sklepów. Niemniej w ramach działań audytorskich w supermarketach powinny zostać przeprowadzone takie czynności jak:
- Sprawdzenie rozdzielnicy głównej – przede wszystkim pod kątem przegrzewania się obwodów. Słaby styk może powodować przegrzewanie się danego obwodu, co zwiększa zużycie energii elektrycznej oraz ryzyko spalenia się urządzenia).
- Pomiary elektryczne różnych urządzeń: klimatyzacji, oświetlenia, lodówek, pieców itd. Celem takich pomiarów jest wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w pracy sprzętu.
- Analiza parametrów jakościowych energii elektrycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami (m.in.: napięcia, prądu, asymetrii, współczynnika THD, mocy czynnej i biernej, mocy maksymalnej i minimalnej).
- Sprawdzenie prawidłowego działania klimatyzacji w zakresie ustawionych temperatur i czasu.
- Sprawdzenie wentylacji pod kątem czasu jej działania.
- Sprawdzenie lodówek, np. czy się domykają (niedomykanie się lodówek może skutkować ciągłą pracą agregatów i niepotrzebnym zużyciem prądu).
- Kontrola efektywności oświetlenia. Przepalanie się którejś z linii świetlnych może powodować zwiększenie zużycia energii elektrycznej.
- Kontrola działania kurtyn powietrznych przy wejściach do sklepu.
- Zbadanie szczelności budynku kamerą termowizyjną i wskazanie ewentualnych miejsc powodujących spadki lub wzrosty temperatury w obiekcie. Słaba izolacja prowadzi do dużych strat energii zarówno latem, jak i zimą.
Produktem końcowym audytu jest oczywiście raport. Powinien on zawierać precyzyjne rekomendacje co do dalszych kroków na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej marketu. Dzięki temu dowiesz się, w jaki sposób możesz obniżyć koszty prowadzenia działalności handlowej. A co będzie dalej? To zależy już tylko od Ciebie.
Zleć nam audyt swojego sklepu
Audyty efektywności energetycznej przedsiębiorstw to nasza specjalność. Umówmy się na bezpłatną konsultację.