Jak polskie firmy oszczędzają, by przetrwać? Dobre i złe praktyki

3 kwietnia 2021

Kryzys związany z pandemią koronawirusa bez wątpienia zmienił nasz sposób myślenia o oszczędzaniu – zarówno na płaszczyźnie prywatnej, jak i biznesowej. Choć prognozy wskazują na to, że najgorsze dopiero ma nadejść, większość polskich przedsiębiorców już w minionym roku musiała poczynić szereg działań, by utrzymać się na rynku. Które sposoby oszczędzania warto praktykować, a które mogą obrócić się przeciwko nam?

Przedsiębiorcy poszukują skutecznych sposób oszczędzania w dobie wielkiego kryzysu.

Oszczędzanie w dobie kryzysu – czego lepiej nie robić?

Po pierwsze: Optymalizuj, a nie tnij!

Wiele firm w sytuacji kryzysowej spowodowanej pandemią bądź innymi czynnikami finansowymi (np. podwyżkami podatków i cen) postanawia ciąć koszty na tych obszarach, które nie są ściśle związane z procesem produkcyjnym lub usługowym. Należą do nich najczęściej działania z zakresu marketingu, PR-u i szeroko pojętego wizerunku. Już po kilku miesiącach walki z pandemią w przeróżnych mediach branżowych zaczęły pojawiać się głosy sugerujące, że można osiągać podobne wyniki sprzedażowe przy wielokrotnie niższych nakładach na marketing i komunikację.

Jak twierdzą eksperci, taka strategia, choć opłacalna na początku, w dłuższej perspektywie może jednak okazać się wielkim błędem.

Duże firmy o ugruntowanej pozycji, które zaufanie swoich konsumentów budowały latami, być może nie stracą wiele po roku marketingowej bierności. Sytuacja ta jednak z pewnością ulegnie zmianie w momencie, gdy konkurencja obierze inną taktykę i zacznie inwestować w ten obszar. Ponadto brak zdecydowanych działań marketingowych na dłuższą metę jest proszeniem się o zapomnienie, zwłaszcza w realiach ogólnoświatowego kryzysu.

Po drugie: nie zaniedbuj pracowników!

Równie częstą praktyką przedsiębiorców jest cięcie kosztów na pracownikach. Mowa tu nie tylko o zwolnieniach – do nich dochodzi zwykle dopiero wtedy, gdy stają się przykrą ostatecznością. Niestety wiele firm decyduje się na oszczędzanie poprzez obniżki pensji. Takich kroków nie powinniśmy brać pod uwagę, zanim nie wypróbujemy innych rozwiązań (o których będzie mowa w dalszej części tekstu).

Pracownik mniej doceniany ma niższą motywację do pracy, pracuje mniej efektywnie, a do tego jest bardziej skłonny zmienić pracodawcę, gdy tylko nadarzy się lepsza okazja.

Lojalność pracownika jest w cenie zarówno w czasach kryzysu, jak i świetności, a obniżanie pensji nie sprzyja budowaniu wspólnoty, o czym boleśnie przekonał się już niejeden polski przedsiębiorca.

Szerokim polem do oszczędzania w firmie jest energetyka i związane z nią dobre praktyki gospodarowania.

Tak źle i tak niedobrze, a na czymś oszczędzać trzeba. Co zatem robić warto? Poniżej przedstawiamy kilka dobrych praktyk, które pomogą Twojej firmie przetrwać trudne czasy.

Optymalizacja energii elektrycznej – skuteczne sposoby na generowanie oszczędności

Z pomocą przychodzi roztropna energetyka. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wdrożenie strategii energetycznej, która pozwala na wygenerowanie oszczędności na poziomie aż 20%. Warto skorzystać z ich doświadczeń i rozważyć następujące kroki:

  • Na początek przeprowadź szczegółową analizę wydatków z tytułu energii elektrycznej i gazowej. Będzie to doskonała podstawa do wszelkich działań optymalizacyjnych. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na dobór odpowiedniej taryfy oraz mocy zamówionej.
  • Sprawdź, czy Twoja obecna cena energii na pewno jest korzystna. Wolny rynek energetyczny pozwala na pewną elastyczność w wyborze sprzedawcy prądu. Poszukując lepszej oferty, warto zwrócić uwagę na szereg czynników, które mają wpływ na wysokość opłat, w tym: cenę z podziałem na strefy czasowe, opłatę handlową, a także warunki wypowiedzenia lub aneksowania umowy (niezwykle istotne w czasach sezonowych lockdownów).
  • Wyeliminuj opłaty za moc bierną. Możesz to zrobić dzięki instalacji specjalnych kompensatorów mocy biernej, co w rezultacie pozwoli Ci wygenerować oszczędności rzędu nawet 20–35%. Od lutego 2021 ceny energii biernej wzrosły aż o 25% we wszystkich zakładach energetycznych!
  • Zadbaj o kwestie techniczne. Nowoczesne rozdzielnice elektryczne pozwalają na efektywniejsze rozprowadzanie energii w budynku, co przekłada się na mniejsze zużycie prądu. Upewnij się również, że Twoja firma korzysta z energooszczędnych źródeł światła. Jeśli nie – zdecyduj się ich wymianę.
  • O ile w przypadku Twojej firmy to możliwe, rozważ inwestycję w fotowoltaikę. Produkcja energii elektrycznej na własne potrzeby pozwala uniezależnić się od zewnętrznych dostawców, a co za tym idzie – od podwyżek cen prądu. Jedno jest pewne: taniej nie będzie, a może być jeszcze drożej. Choćby z tego powodu jednorazowy (bądź ratalny) wydatek na panele fotowoltaiczne w dłuższej perspektywie bardzo się opłaca. A powodów jest więcej – przeczytasz o nich tutaj.
  • Zorientuj się w temacie dofinansowań w zakresie energetyki. Tak zwane białe certyfikaty pomagają przedsiębiorcom przeprowadzać kluczowe z punktu widzenia polityki oszczędnościowej inwestycje w firmach. Aby jednak otrzymać takie wsparcie, musisz wcześniej przeprowadzić audyt efektywności energetycznej, który wykaże, że w Twoim przedsiębiorstwie istnieje pole do sensownych zmian.

Wymienione działania dotykają tak naprawdę tylko jednej sfery. Jest to jednak sfera, o której wielu przedsiębiorców zapomina, przygotowując plan oszczędnościowy. To duży błąd, ponieważ firmy, którym udało się wdrożyć dobrą strategię energetyczną, znacząco obniżyły swoje wydatki za prąd, co teraz ułatwia im radzenie sobie z trwającym kryzysem gospodarczym. Warto mieć to na uwadze, zanim zacznie się ciąć koszty tam, gdzie niekoniecznie przynosi to pożądany efekt, a wręcz może odbić się czkawką.

 

Nie daj się kryzysowi!

Jeśli jesteś zainteresowany fachowym wsparciem w zakresie oszczędzania na energii elektrycznej i gazowej, to my jesteśmy do Twoich usług.

Dołącz już dziś do grona naszych zadowolonych klientów i pozwól nam skutecznie zadbać o swój portfel!

Skontaktuj się!