Wrzesień 2021 roku pobił rekord pod względem średniej ceny energii elektrycznej w Polsce. W miesiącu tym odnotowano wartość na poziomie 400 zł za MWh i jest to najwyższa cena prądu w historii polskiej giełdy. Co więcej, poprzedni rekord – z 2019 roku – wyniósł 270 zł za MWh, co pokazuje, z jak drastycznym wzrostem mamy do czynienia. Według prognoz ten niekorzystny trend będzie się utrzymywać, a skoki cen z pewnością wpłyną na wysokość taryf w kolejnym roku. Jakie są tego przyczyny i co Ty – jako przedsiębiorca – możesz zrobić, by się na to przygotować?

Systematyczny wzrost cen energii elektrycznej odczuwamy wszyscy, choć niewątpliwie to dla dużych przedsiębiorców są one najbardziej dotkliwe. W przypadku wielu zakładów produkcyjnych czy sieci sklepów koszty energii pochłaniają aż 1/3 wszystkich wydatków lub nawet więcej. W efekcie firma musi podnieść ceny swoich produktów lub usług, a finalnie odbija się to na portfelu jej konsumentów. Wizerunkowo to nie najlepsza strategia, choć często niestety jedyna możliwa.
Dlaczego ceny energii elektrycznej rosną?
Dla jasności – wzrost cen prądu to zjawisko silnie zauważalne nie tylko w Polsce. Mówimy o problemie globalnym, a więc wynikającym z bardzo różnych i złożonych czynników. Aktualnie za główny powód podwyżek cen energii uważa się wzrosty kosztów emisji CO2. Jest to efekt polityki proekologicznej państw Unii Europejskiej. Wyzwania, przed jakimi stajemy w związku z globalnym ociepleniem, przekładają się na niebyt korzystne z perspektywy przedsiębiorców zmiany w regulacjach prawnych. Ich przykładem jest właśnie cena uprawnień do emisji CO2, która w ciągu ostatnich lat podwoiła się, powodując tym samym wzrost kosztów energii.
Na poniższym wykresie widać, jak w ciągu ostatnich kilku lat w Europie rosła cena emisji dwutlenku węgla. Poza wyraźnym spadkiem w marcu 2020 r., spowodowanym najpewniej wybuchem pandemii koronawirusa, da się zaobserwować systematyczny wzrost, który w tym roku ewidentnie przybrał na sile.
Na wysokość cen energii elektrycznej mają też wpływ czynniki klimatyczne (np. bilans wodny w ostatnich kilku latach), ceny paliw kopalnych czy polityka podatkowa państw. Znaczenie ma również zwyczajne prawo popytu i podaży. W momencie, gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną staje się coraz większe, a jednocześnie rezerwy mocy maleją, siłą rzeczy będziemy płacić więcej.

Jak przygotować się do walki z rosnącymi cenami energii?
Od Twoich decyzji będzie zależeć to, jak bardzo podwyżki cen prądu odbiją się na Twoim biznesie. O ile zasad rządzących dziś rynkiem energetycznym nie przeskoczysz, o tyle masz wpływ na sposób gospodarowania energią w swojej firmie. Jak pokazuje doświadczenie wielu przedsiębiorstw, skuteczne metody oszczędzania na prądzie to m.in.:
- zmiana taryfy energetycznej na lepiej dopasowaną do działalności Twojej firmy;
- poszukiwanie innego dostawcy energii i umiejętne negocjacje cenowe;
- kompensacja mocy biernej;
- inwestycja w efektywniejszy system rozprowadzania energii (lepsze rozdzielnice elektryczne);
- jeśli to możliwe – rozważenie przejścia na energię z paneli fotowoltaicznych;
- modernizacja oświetlenia w firmie oraz najbardziej energochłonnych urządzeń;
- skorzystanie z tzw. białych certyfikatów, czyli unijnego programu wsparcia na inwestycje związane ze zmniejszaniem poboru energii.
Więcej na temat poszczególnych działań pisaliśmy np. TUTAJ lub TUTAJ. Wiele przydatnych treści dotyczących racjonalnego gospodarowania energią w firmie znajdziesz także w innych tekstach na naszym blogu. Chcemy Ci przez to pokazać, że nie musisz każdorazowo zwiększać cen swoich usług, by nie być stratnym. Są jeszcze inne, dużo lepsze sposoby na wyjście z trudnej sytuacji obronną ręką sprawnego przedsiębiorcy.
Możesz także skorzystać z naszego wsparcia.
Pomagamy firmom oszczędzać na energii elektrycznej i gazowej. Dowiedz się jak.