O tym, że ceny energii elektrycznej rosną i rosnąć będą, wiemy doskonale. Ale co z gazem? Niestety i tutaj sytuacja nie napawa optymizmem. Prognozy nie są łaskawe zarówno dla gospodarstw domowych, jak i dla firm, które będą musiały szukać sposobów na obniżenie rachunków w nadchodzącym roku.

W lipcu 2021 roku cennik PGNiG Obrót Detaliczny przyprawił o zawrót głowy zwłaszcza mniejszych przedsiębiorców. Zaprezentowane ceny okazały się o 24% wyższe względem miesiąca poprzedzającego. Spotkało się to rzecz jasna z reakcją innych dostawców, którzy natychmiast zaczęli wprowadzać korekty do swoich taryf. Kolejne podwyżki miały jednak dopiero nadejść. W ich efekcie ceny paliwa gazowego dla firm, jakie mamy dzisiaj, są trzy razy wyższe niż pół roku temu. Ze względu na umowy długoterminowe wielu przedsiębiorców boleśnie odczuje ten wzrost dopiero w 2022 roku.
Największe koszty z tytułu paliwa gazowego ponoszą przedsiębiorstwa przemysłowe, w tym elektrownie, elektrociepłownie i szeroko rozumiane zakłady chemiczne. To dla nich nadchodzące podwyżki będą najbardziej dotkliwe, choć oczywiście trudności nie ominą sektora MŚP, którego istotna część także korzysta z paliwa gazowego. Rykoszetem dostanie się jak zwykle klientom indywidualnym, którzy podwyżki dla firm odczują w cenach towarów i usług – i to w sytuacji, gdy sami zmagają się ze wzrostem kosztów energii.

Jak złagodzić skutki wzrostu cen gazu w firmie?
Sam fakt, że ceny rosną, nie oznacza, że musimy się im biernie poddawać. Wciąż istnieje pewne pole do manewru w tej trudnej sytuacji. Wielokrotnie w kontekście energii elektrycznej pisaliśmy o prawie każdego przedsiębiorcy do zmiany sprzedawcy po spełnieniu wymaganej ustawowo zasady TPA. Taka możliwość istnieje także w przypadku gazu. Niezależnie od warunków rynkowych, sprzedawcy wciąż muszą ze sobą konkurować, a to oznacza, że istnieje potencjał do znalezienia korzystniejszej oferty.
Warto jednak pamiętać, że korzystniejsza oferta nie zawsze oznacza po prostu niższą cenę – liczy się jej szerszy kontekst, czyli:
- Sposób rozliczania: cena stała lub indeksowana. W obecnych realiach z punktu widzenia zdrowego rozsądku warto szukać ofert z ceną stałą lub ewentualnie indeksowaną, ale z systemem transz, który choć częściowo uchroni Cię przed nagłymi skokami cen na rynku.
- Ukryte opłaty dodatkowe. Takie sprawy jak podatek akcyzowy, koszty niezbilansowania gazu czy koszty białych certyfikatów powinny być wyszczególnione w ofercie. Jeśli nie są – koniecznie o nie dopytaj.
- Okres obowiązywania umowy. Ponieważ, jak wspominaliśmy, prognozy jednoznacznie wskazują na dalszy wzrost cen gazu, opłacalna jest umowa na dłuższy okres, czyli minimum rok. W innym wypadku narażasz się na mniej korzystną wycenę w niedalekiej przyszłości.
- Elastyczność poboru. Zapotrzebowanie firmy na gaz w okresie obowiązywania umowy bywa różne. Przed zakupem warto dowiedzieć się, czy są jakieś ograniczenia w związku ze zmianą wysokości poboru i czy przypadkiem sprzedawca nie będzie naliczał wysokich kar, gdy okaże się ona niewystarczająca. Zwróć też uwagę na minimalną miesięczną i roczną ilość poboru (parametry MinIM i MinIR).
Od wymienionych wyżej czynników – a nie od samej ceny – może zależeć atrakcyjność danej oferty. Więcej o każdym z nich przeczytasz w tym artykule, poświęconym właśnie zmianie sprzedawcy paliwa gazowego. Tymczasem upewnij się, że Twoja firma spełnia zasadę TPA i jeśli tak – rozpocznij poszukiwania korzystniejszej oferty zakupu paliwa, a być może przyszły rok nie będzie dla Ciebie aż tak kosztowny. I pamiętaj: nowa taryfa to dopiero początek zmian na lepsze!
Skorzystaj z naszej pomocy!
Zapewniamy profesjonalne doradztwo energetyczne, negocjacje umów ze sprzedawcami i wiele innych usług nastawionych na obniżanie rachunków w firmie.