Jak przygotować firmę na wzrost cen paliwa gazowego?

22 listopada 2021

O tym, że ceny energii elektrycznej rosną i rosnąć będą, wiemy doskonale. Ale co z gazem? Niestety i tutaj sytuacja nie napawa optymizmem. Prognozy nie są łaskawe zarówno dla gospodarstw domowych, jak i dla firm, które będą musiały szukać sposobów na obniżenie rachunków w nadchodzącym roku.

zmiana sprzedawcy paliwa gazowego

W lipcu 2021 roku cennik PGNiG Obrót Detaliczny przyprawił o zawrót głowy zwłaszcza mniejszych przedsiębiorców. Zaprezentowane ceny okazały się o 24% wyższe względem miesiąca poprzedzającego. Spotkało się to rzecz jasna z reakcją innych dostawców, którzy natychmiast zaczęli wprowadzać korekty do swoich taryf. Kolejne podwyżki miały jednak dopiero nadejść. W ich efekcie ceny paliwa gazowego dla firm, jakie mamy dzisiaj, są trzy razy wyższe niż pół roku temu. Ze względu na umowy długoterminowe wielu przedsiębiorców boleśnie odczuje ten wzrost dopiero w 2022 roku.

Największe koszty z tytułu paliwa gazowego ponoszą przedsiębiorstwa przemysłowe, w tym elektrownie, elektrociepłownie i szeroko rozumiane zakłady chemiczne. To dla nich nadchodzące podwyżki będą najbardziej dotkliwe, choć oczywiście trudności nie ominą sektora MŚP, którego istotna część także korzysta z paliwa gazowego. Rykoszetem dostanie się jak zwykle klientom indywidualnym, którzy podwyżki dla firm odczują w cenach towarów i usług – i to w sytuacji, gdy sami zmagają się ze wzrostem kosztów energii.

wzrost cen paliwa gazowego

Jak złagodzić skutki wzrostu cen gazu w firmie?

Sam fakt, że ceny rosną, nie oznacza, że musimy się im biernie poddawać. Wciąż istnieje pewne pole do manewru w tej trudnej sytuacji. Wielokrotnie w kontekście energii elektrycznej pisaliśmy o prawie każdego przedsiębiorcy do zmiany sprzedawcy po spełnieniu wymaganej ustawowo zasady TPA. Taka możliwość istnieje także w przypadku gazu. Niezależnie od warunków rynkowych, sprzedawcy wciąż muszą ze sobą konkurować, a to oznacza, że istnieje potencjał do znalezienia korzystniejszej oferty.

Warto jednak pamiętać, że korzystniejsza oferta nie zawsze oznacza po prostu niższą cenę – liczy się jej szerszy kontekst, czyli:

  1. Sposób rozliczania: cena stała lub indeksowana. W obecnych realiach z punktu widzenia zdrowego rozsądku warto szukać ofert z ceną stałą lub ewentualnie indeksowaną, ale z systemem transz, który choć częściowo uchroni Cię przed nagłymi skokami cen na rynku.
  2. Ukryte opłaty dodatkowe. Takie sprawy jak podatek akcyzowy, koszty niezbilansowania gazu czy koszty białych certyfikatów powinny być wyszczególnione w ofercie. Jeśli nie są – koniecznie o nie dopytaj.
  3. Okres obowiązywania umowy. Ponieważ, jak wspominaliśmy, prognozy jednoznacznie wskazują na dalszy wzrost cen gazu, opłacalna jest umowa na dłuższy okres, czyli minimum rok. W innym wypadku narażasz się na mniej korzystną wycenę w niedalekiej przyszłości.
  4. Elastyczność poboru. Zapotrzebowanie firmy na gaz w okresie obowiązywania umowy bywa różne. Przed zakupem warto dowiedzieć się, czy są jakieś ograniczenia w związku ze zmianą wysokości poboru i czy przypadkiem sprzedawca nie będzie naliczał wysokich kar, gdy okaże się ona niewystarczająca. Zwróć też uwagę na minimalną miesięczną i roczną ilość poboru (parametry MinIM i MinIR).

Od wymienionych wyżej czynników – a nie od samej ceny – może zależeć atrakcyjność danej oferty. Więcej o każdym z nich przeczytasz w tym artykule, poświęconym właśnie zmianie sprzedawcy paliwa gazowego. Tymczasem upewnij się, że Twoja firma spełnia zasadę TPA i jeśli tak – rozpocznij poszukiwania korzystniejszej oferty zakupu paliwa, a być może przyszły rok nie będzie dla Ciebie aż tak kosztowny. I pamiętaj: nowa taryfa to dopiero początek zmian na lepsze!

 

Skorzystaj z naszej pomocy!

Zapewniamy profesjonalne doradztwo energetyczne, negocjacje umów ze sprzedawcami i wiele innych usług nastawionych na obniżanie rachunków w firmie.

Dołącz już dziś do grona naszych zadowolonych klientów i pozwól nam skutecznie zadbać o swój portfel!

Skontaktuj się!