Oszczędzaj na paliwie gazowym w 3 krokach

4 kwietnia 2023

Co robić, gdy ceny gazu zabijają biznes? Szukać nowych możliwości oszczędzania. Te zazwyczaj są w Twoim zasięgu, choć nie widać ich na pierwszy rzut oka. Przejdźmy razem trzy kroki, po których zaczniesz oszczędzać na paliwie gazowym.

Uśmiechnięty biznesmen pokazuje trzy palce, oznaczające trzy kroki do sukesu.

Krok 1: audyt efektywności

Dobrą podstawą, niezbędną do tego, by w ogóle mówić o oszczędzaniu, jest audyt instalacji i urządzeń gazowych. Mowa przede wszystkim o sprzęcie odbierającym energię cieplną, w tym o centralnym ogrzewaniu i wentylacji. Jeśli natomiast prowadzisz zakład przemysłowy, dochodzą do tego wszelkiej maści kotły, piece czy nagrzewnice, które masz na pokładzie.

Aby przeprowadzić audyt efektywności cieplnej, musisz dysponować nie tylko fakturami za paliwo gazowe z minimum jednego roku wstecz, lecz także parametrami technicznymi każdego z wymienionych urządzeń. Do tego warto znać dokładny czas ich pracy i sposób, w jaki są eksploatowane. Liczy się również właściwy dobór punktów pomiarowych i przemyślany wachlarz metod przeprowadzania pomiaru – dopasowany do specyfiki pracy zakładu i poszczególnych sprzętów.

Co najczęściej bada się podczas takiego audytu? Chociażby sprawność energetyczną urządzeń, ich regulację, izolację oraz to, czy w optymalny sposób realizują swoje przeznaczenie w przedsiębiorstwie. Im więcej danych, tym większe szanse na uzyskanie wiernego obrazu Twojej gospodarki gazowej. Mając go, bezproblemowo przejdziesz do kolejnych kroków.

Mężczyzna w garniturze wchodzi po schodach.

Krok 2: racjonalny wybór sprzedawcy

Czy masz pewność, że Twój aktualny sprzedawca gazu jest konkurencyjny? Warto to sprawdzić. Paradoksalnie nie zawsze najtańsza oferta jest tą najbardziej opłacalną. Liczy się jej dopasowanie. Przede wszystkim rozeznaj, w jakim systemie rozliczeń (według ceny stałej czy indeksowanej) Twoja firma odnajdzie się lepiej. Weź pod uwagę potencjalne wahania cen na rynku paliwa gazowego. Rozważ też skorzystanie z usług takiego sprzedawcy, który oferuje system transz w rozliczaniu według ceny indeksowanej.

Każdą otrzymaną ofertę przejrzyj pod kątem elastyczności poboru, jaką zapewnia sprzedawca. Zapotrzebowanie na gaz, zwłaszcza w dużych firmach, rzadko kiedy jest stałe, a gdy zachodzi potrzeba zmniejszenia lub zwiększenia ilości pobieranego paliwa, dobrze jest mieć taką możliwość – bez obaw o naliczenie kar umownych. To samo dotyczy minimalnych miesięcznych i rocznych ilości gazu, jakie musisz pobierać. Od tego również zależy cena i ogólna atrakcyjność danej oferty.

Przy negocjowaniu dogodnej dla siebie umowy koniecznie dowiedz się, czy nie ma w niej jakichś ukrytych kosztów i przysłowiowych „drobnych druczków”. Mówimy tu np. o kosztach zbilansowania gazu, podatku akcyzowym, kosztach białych certyfikatów czy innych dodatkowych opłatach, nieuwzględnionych w ofercie. Ustal również korzystny dla siebie czas obowiązywania umowy.

Dopiero po zebraniu tych wszystkich czynników możesz ocenić, czy dana oferta będzie opłacalna dla Twojej firmy. Takie rozeznanie na rynku warto robić za każdym razem, gdy zbliża się koniec okresu umownego. Zmieniają się trendy, zmienia się też polityka cenowa sprzedawców, a wraz z tymi zmianami pojawiają się nowe okazje, o których dobrze wiedzieć. Ale także pułapki, których trzeba się wystrzegać…

idący mężczyzna w garniturze robi krok tuż nad skórką od banana.

Krok 3: optymalizacja zużycia

Gdy wiesz już dokładnie, jak funkcjonuje gospodarka energetyczna w Twojej firmie, a oferta gazu, z której korzystasz, jest dobrze dopasowana, czas na wyciągnięcie wniosków z audytu i przygotowanie planu oszczędnościowego. Ważne, aby był on wieloaspektowy i przygotowany ściśle w oparciu o przetworzone w kroku pierwszym dane. Warto zwrócić uwagę na to, jakie urządzenia zużywają więcej energii cieplnej, niż jest to konieczne – które z nich wymagają wymiany, a które po prostu rozsądniejszego użytkowania.

Być może będzie konieczne przeszkolenie pracowników? A może inwestycja w nowocześniejszy sprzęt, zdolny zapewnić Twojej firmie wydajniejsze gospodarowanie pobieranym gazem? Niekiedy wystarczy zmienić nawyki lub procesy, innym razem – urządzenia. Wbrew pozorom nieraz to pierwsze może okazać się trudniejsze i kosztowniejsze od drugiego. Stąd też plan oszczędnościowy powinien być odpowiednio rozłożony w czasie i dobrze rezonować z kulturą organizacyjną Twojej firmy, specyfiką jej działania oraz założonymi celami. Wszystko jest do zrobienia – ale mało co da się zrobić na już. I o tym też warto pamiętać.

Uradowany mężczyzna w garniturze siedzi na szczycie schodów z laptopem.

Chcesz działać? Pomożemy Ci na każdym z tych etapów.

Skorzystaj z doświadczenia ekspertów w dziedzinie oszczędzania na energii cieplnej.

Dołącz już dziś do grona naszych zadowolonych klientów i pozwól nam skutecznie zadbać o swój portfel!

Skontaktuj się!